Helfo er Helseøkonomiforvaltningen hos Helsedirektoratet og dekker enkelte utgifter til privatpersoners helsetjenester. Les mer om hva ordningen dekker og om du har rett til denne refusjonen her.
Hva dekker HELFO hos tannlegen?
Hvordan får du refusjon fra HELFO?
Frikort for tannlegebehandling
Personer over 20 år må i utgangspunktet betale for utgiftene til tannbehandling selv, men det finnes enkelte unntak for pasienter med enkelte sykdommer, tilstander eller skader. Per i dag (november 2023) finnes det også egne rettigheter for deg som fyller 21 til 24 år i gjeldende kalenderår. Les mer om dette her.
Det er totalt 15 tilstander som gir stønad til dekning av utgifter til tannbehandling. Les mer utfyllende om de her.
Det er tannlege eller tannpleier som vurderer om du faller inn under en av disse kategoriene og dermed har krav på støtte fra Helfo. Under en undersøkelse vil vi kartlegge og informere om eventuelle refusjoner du har krav på. For noen tilstander kreves en legeerklæring fra fastlegen din som et vedlegg i tannlegejournalen. Tannlegen vil i så fall informere deg om dette, slik at du får innhentet nødvendig dokumentasjon.
Alle behandlerne i Blid Tannhelse har direkteoppgjør med Helfo. Det vil si at behandlerne får refundert direkte den delen av behandlingen som Helfo dekker. Du som pasient trenger derfor ikke å søke om refusjon selv eller legge ut for denne delen av behandlingens kostnad, men kun den delen du må dekke selv.
Når en pasient har betalt over et visst beløp i egenandeler over ett kalenderår, vil de motta et frikort som fritar pasienten fra ytterligere egenandeler for resten av kalenderåret. Enkelte tannsykdommer og tilstander som påvirker tannhelsen kan gi opptjening til frikort. Du kan lese mer om dette her.